Gå till innehåll
Stockholms Segelflygklubb
Stockholms Segelflygklubb

Publicerad: 2022-11-20

Senast uppdaterad: 2023-08-11

Författare: Daniel Sommerstein

Vidareutbildning

En segelflygare blir aldrig helt fullärd! Det finns massor av möjligheter till vidareutbildning och personlig utveckling inom segelflygning. Denna flik är till för att ge dig och dina segelflygkamrater idéer för att hitta på antingen stora eller små mål inför din nästa segelflyghelg, -vecka eller -säsong!

Sträckflygträning

Sträckflygtillstånd ingår i dagens certifikatutbildning men det finns inte alltid tid att träna på att komma igång och flyga längre sträckor. Detta är en del av segelflyglivet, och ett äventyr! Sträckflygning innebär att man tävlar mot sig själv eller mot andra i att passera över brytpunkter i terrängen. Färdvägen loggas med GPS och målet är att flyga fort eller långt och att komma hem till sitt hemmafält igen. Att inte nå hem är också en del av denna sport. Då får man landa på ett annat flygfält eller på bondens åker och förhoppningsvis blir man bjuden på kaffe. Vissa år anordnar klubben en sträckflygträningskurs. Träning i hur man landar ute och lägger upp banor i klubbens flygdatorer är en del av kursen, samt att av erfarna sträckflygare få lära sig tips och tricks i hur man ska tänka och förstå vädret som nybörjare. Förutom att också ge sig ut på sträcka själv eller med klubbmedlemmar och öva, så är det en bra träning att ta steget och delta i ett distriktmästerskap (DM) antingen i ensitsigt eller tvåsitsigt flygplan. För detta finns det möjlighet att låna klubbflygplan, och man måste inte kvalificera sig genom att ha flugit andra tävlingar förut. Information och anmälan till eventuell sträckflygträningskurs finns under menyn till vänster (kursen ges inte varje år, kontakta gärna utb@ssfk.se för intresse).

Niclas Schoppenhauer

Märken (Diplom)

Meningen med att utdela märken i segelflygning är att uppmuntra till mer flygning och att ge den enskilde segelflygaren inspiration och idéer för att skapa egna mål med sin flygning. Dessa mål kan göra både flygning i tratten och utanför tratten riktigt kul! Märken erhålls efter genomförande av olika steg som tex. består av distansflygning, höjdvinster, uthållighetsflygning mm. Delmomenten kan ofta utföras under flera segelflygsäsonger vilket gör att man kan sätta både stora och små mål för nästa säsong.

Motorsegelflygning

SSFK innehar ett motorsegelflygplan, en så kallad TMG – Touring Motor Glider, av typ HK36 TTC Superdimona. Med den kan man starta själv utan bogserflygplan. Motorseglaren används oftast som motorflygplan av segelflygare för att åka till andra flygfält och hälsa på. Superdimonan har en marschfart på nästan 200 km/h. Det är även ett utmärkt sätt få utlopp för flygintresset under andra delar av året då det inte finns termik.
Vill man trots allt flyga termik med Superdimonan går det stänga av motorn i luften. Den har 1:27 i glidtal. Inget som idag betraktas som fantastiskt, men inte långt efter skolsegelflygplanet ASK21 på 1:34.
Utbildning till TMG-behörighet görs inom flygskolan och följer en utbildningsplan. Dessutom tillkommer teoriutbildning om motorns funktion samt färdplanering. Kursen avslutas med ett flygprov för en kontrollant. Efter godkänt flygprov kan man söka behörigheten hos Transportstyrelsen.

Klubben äger även en Duo Discus T som är ett vanligt segelflygplan, men det går att fälla ut en motor ur bakkroppen. Detta flygplan kallas SSG (Self Sustainable Glider) och för att få fälla ut motorn under flygning måste man göra minst sex inflygningsstarter där man repeterar flera motorstarter under varje flygning. Man lär sig även hur man gör daglig kontroll av motorn. Utbildningsplanen finns på www.segelflyget.se Länk till annan webbplats. i Segelflyghandboken (SHB) i dokumentet "Utbildning på motorsegelflygplan undergrupp 3 (SSG)".
Det finns även självstartande segelflygplan, så kallade Self Launching Gliders (SLG).

Klubbens motorseglare är en HK36 Super Dimona TTC som syns i bilden nedan.

Fotograf: Peter Biltz

Inflygning på ny typ av flygplan (ej motorsegel)

Klubben har flera typer av flygplan som man kan flyga in sig på, läs mer om klubbens flygplan. För inflygning på ny typ gäller utbildning enligt SHB dokumentet Inflygning på ny typ av segelflygplan Länk till annan webbplats..

Avancerad flygning

Looping, roll och hjulning är några av de många manövrar man kan utföra med vissa segelflygplan. I klubben kan man utföra avancerad flygning med ASK 21 och DG1000. Att hänga upp och ner i ett segelflygplan ser precis ut som på bilden nedan, men känslan är svår att förklara! Utbildning ges enligt dokumentet "Utbildningsplan för avancerad flygning med segelflygplan" i SHB på www.segelflyget.se Länk till annan webbplats..
SSFK har egna instruktörer med behörighet utbilda i avancerad flygning. Utbildningen sker inom flygskolan och följer en kursplan, vilken är uppdelad i ”basic aerobatic” och ”advanced aerobatic”. I utbildning ingår även obligatoriska teorimoment. Däremot krävs inget formellt prov, utan skolchef på rekommendation av ansvarig instruktör, bestyrker befogenheten i pilotens flygdagbok.
Vanligen ordnas en kursvecka på Långtora varje sommar om intresse finns.

Avancerad flygning  Foto: Alex Karlsson


Fjällflygning

Bergsflygning är vanligt att utföra i Norge eller i norra Sverige. Det är en helt annan naturupplevelse där soliga bergstoppar skapar en helt ny dimension för en "plattlandsflygare". Varje år anordnas det bergsflygningsläger av olika arrangörer. Populärast är Ottsjölägret i Jämtland och Vågå Wave Camp Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i Norge. Dessa anordnas i början på året när snön ligger kvar. Man använder igenisade sjöar som startfält och vågflygning utförs till höjder där man behöver ha med sig syrgas. Det brukar vara obligatoriskt att anmäla sig till en av nybörjarkurserna första gången man deltar i ett läger. Kurs i fjällflygning i Vågå ges tex. via Segelflyget (se kursutbud på www.segelflyget.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. under "Utbildning" och "Övriga kurser"). Till Ottsjö brukar flera av klubbens medlemmar åka och även där finns det nybörjarkurser, Jan Rehn är ansvarig för truppsamlingen.

ASK21 på Ottsjoisen    Fotograf: Barbara Silen


Molnflygning

Flygning inuti moln ingår inte i den vanliga utbildningen. Detta kräver extra träning och kunskap om hur och var man får utföra detta. Att stiga upp i ett moln och komma ut på toppen ger en helt ny upplevelse, speciellt ögonblicket då man ser hela molnet nedanför sig som en fluffig bergskant. Kursplan finns i dokumentet "Utbildningsplan för instrumentflygning med segelflygplan" på www.segelflyget.se Länk till annan webbplats.. Kurs i molnflygning kan ges i klubben vid många anmälningar till utb(at)ssfk.se eller så ges den på Segelflygcentret Ålleberg (se kursutbud på www.segelflyget.se Länk till annan webbplats. under "Utbildning" och "Övriga kurser").

Flygträningskurs

Varje år försöker klubben anordna en flygträningsvecka beroende på antal anmälningar. Här har man möjlighet att träna på det man känner sig osäker på med en tränare. Denna kurs ger också tillfälle att samla sitt kompisgäng och flyga samma vecka under året. Eventuell information och anmälan till flygträningskurs finns under menyn "Kursschema" och "Anmälan till Kurs" till vänster (kursen ges inte varje år, intresseanmälan görs till utb@ssfk.se).

Social träning

Då Stockholms Segelflygklubb ligger en bit ut på landet, innebär det att många väljer att sova över på helger och under kurserna. Detta medför att klubben har gott om sociala och trevliga medlemmar och dessa välkomnar alltid nytillskott till våra grillkvällar. Kom med i gänget och ljug, eller bli ljugen till, om dina flygbravader på vår berömda ljugarbänk med Långtoras fina kvällsutsikt (se bilden nedan).

Midsommarfirande  Fotograf: Barbara Silen